fbpx

Start-Up Ne Demektir?

galatabusiness-startup-blog-26

Start-Up Ne Demektir?

Start-Up Ne Demektir?

Sıfır noktasından işe başlayan bir şirket için kullanılan Start-Up kavramı, “başlangıç” anlamına gelmektedir. Yeni girişim ve yeni tekno girişim olarak da bilinir. Üzerinde uzlaşılmış kesin bir tanımı bulunmamakla birlikte sadece bu anlamı kullanılmaktadır. Yeni bir girişimde bulunan tekno şirketler için kullanılırken bunun yanında büyüme endeksli şirketler için de kullanılmaktadır.

Kısa bir zaman içerisinde küçük kitleden büyük kitleye ulaşma amacı olan ve müşteri odaklı şirketler için kullanılan Start-Up terimi; akıllara, çoğu kişiye göre büyüme yeteneği olan şirketleri getirir. Bu amaç doğrultusunda, yükselme ölçeği benimsemiş şirketler herhangi bir coğrafi alana sıkışmadan büyüme amacındadırlar. Örneğin, İngiltere’de kurulan bir Start-Up’ın yerel ölçeği aşarak Amerika, Türkiye, Almanya vb. Ülkelerde de faaliyet göstermesi gerekir. Ancak çoğu Start-Up şirket,henüz başlangıç aşamasındayken küresel pazara hitap etmeye çalıştığı için batmıştır ve bu durum bize; ortada herhangi bir şey yokken büyük pazarlara hitap etmeye çalışmanın mantıklı olmadığını ve sonunun genellikle çöküş olduğunu göstermektedir.

Günümüzde genç, dinamik ve tekno şirket kavramlarını akla getiren Start-Up kavramı, Tabiki de bu terimlerle sınırlı değildir. İçinde bulunduğumuz bu dönemde, alanında en çok bilinen örnekleri; Facebook, Twitter, YouTube, WhatsApp, Uber vb. olan Start-Up şirketler, piyasa içerisinde kendisine bir yer edinerek saygınlık kazanabilir ve böylelikle kendini kabul ettirdikten sonra milyar dolarlık dev şirketlere dönüşebilirler.

Girişimcilik Nedir?

Gerekli çaba ve zaman harcanarak; ekonomik, psikolojik ve sosyal riskleri üstlenip ve bunun sayesinde kişisel tatmin ve bağımsızlığa ulaşarak değeri olan bir şey üretmeye girişimcilik denir. Kar amacı doğrultusunda risk alarak iş kuran kişinin yaptığı eylemler olarak da açıklanabilir. Teknolojinin gelişmesiyle birlikte en çok konuşulan konularından biri olan girişimcilik, aslında günümüzde ayrı bir sektörü temsili etmektedir. Girişimcilik özünde yeni bir fikir üretmek ve sonrasında finansal kaynak elde ederek ekonomik ve sosyal açıdan değer yaratma sürecidir.

Doğru bir strateji ile uygun zamanda harekete geçebilmek olarak da tanımlanan girişimcilikte sabır çok önemlidir. Bir girişimci; başarılı olamadığında bundan ders çıkararak yeri geldiğinde doğru riskleri alan ve başarısız olmayı göz önünde bulunduran kişidir.

Girişimcilik ile Start-Up Arasındaki Farklar Nelerdir?

Start-Up ve girişimcilik genellikle yanlış ilişkilendirilmektedir bu nedenle aralarındaki farklar, genellikle aynı anlamda kullanılan bu iki kavramı daha iyi anlamamızı sağlar. Bu farkları anlatırken başlığı analoji yaparsak, girişimcilik dünya ise Start-Up galaksi olarak karşımıza çıkar.

  • Sorunlara Bakış Açıları Farklıdır: Çözüm üretilmiş bir problem üzerinden ilerleyen çoğu girişim çözüm üretilmiş bir formülü günümüz şartlarına uyarlayarak ilerler. Çözümü aranmamış ya da bulunamamış problemler üzerinden ilerleyen Start-Uplar çözümü olan bir sorunu daha etkili ve hızlı bir şekilde çözme üzerine olan çalışmaları da kapsar. Ayrıca Start-Up’lar, teknolojiyi girişimlere oranla daha çok kullanırlar.
  • Risk Analizi Farklılıkları: İki kavram arasındaki farklar risk analizini de kapsar. Mutlaka her girişim risk içerir fakat çözüm üretilmiş model üzerinden yürüyen geleneksel girişimler genellikle başarılı olur çünkü Start-Up’lara göre daha az risk taşırlar. Start-Up’ların ilgilendiği problemlerin daha önce çözülmüş örneklerinin olmaması, ilerleme aşamasında bazı hatalar yapılmasına neden olur.
  • Hedef Farkı: Geleneksel ağırlıklı girişimler daha çok bölgesel ve yerel alanı benimserken Start-Up’lar ise genellikle ülke ve dünya çapında bir kitleye ulaşmayı hedeflerler. Bu nedenle de daha büyük bir çözüm arayışında olurlar.
  • Pazar Değişimi Konusunda Farklılıklar: Pazar değişimi de girişimcilik ve Start-Up arasındaki farklardan biridir. Günümüze uyarlama çabaları olsa da geleneksek ağırlıklı girişimlerde ortaya büyük bir farklılık çıkmamasına karşılık Start-Up’lar ise daha fazla yeniliklere açıktır ve bunun yanında çağımızın gerekliliklerinden dolayı gerçekleşen değişime ayak uydurma zorunlulukları da bulunur. Böylece topluma farklı iş modelleri sunarak şuan hayatımızda olmayan bir şeyi birkaç yıl içinde hayatımızın vazgeçilmezi haline getirebilirler. Kısacası ortaya çıkardıkları yenilikler sonucunda pazarda değişim etkisi yaratabilirler.

Bize Start-Up v girişimcilik kavramlarının aynı anlamı taşımadığını gösteren bu farklılıklar, kapsam olarak da birbirlerinden çok farklı olduklarını gösterir.